Når man henter sin inspiration i den tidlige engelske drum n’ bass, som den blev lavet på det legendariske Good Looking Records i sluthalvfemserne, så er man noget i nogens verden. Inklusiv min. Tenderlonious, eller Ed Cawthorne om man vil, er manden bag dette hypermoderne superjazz fra sidste sommer, og sammen med The 22achestra finder de i fællesskab tilbage til den lyd, de gamle inspirationskilder selv eksperimenterede med. Cawthorne bidrager med tværfløjte og synth, der lyder umiskendeligt som Fender Rhodes, der også var flittigt brugt i den gamle drum n’ bass.
Nu er der imidlertid ikke tale om elektronisk musik. Her har vi et spillevende band der kan ruske godt op i rytmeorganet hos selv det mest genstridige rytmehadere. The 22archestra er fabelagtigt sammenspillende og dygtige solister. Rytmedelen holdes i kort snor og driver værkerne frem mens de øvrige instrumenter i langt højere grad får lov at deltage i atmosfæriske leg eller i den insisterende og skæve tilfældighed. Side A åbner med “Expansions”, og titlen beskriver meget godt den oplevelse man sidder med, mens orkestret samler sig i en vanvittig detaljerigdom. Dynamikken er ikke langt fra følelsen af den puls der gentager sig i elektroniske break beats, men her får man alt det organiske med. Bækkenerne larmer mere end de digitale, og kontrabassen vibrerer på de helt rigtige steder.
Det slår undertiden over i en direkte hypnotiserende oplevelse som i “Yussef’s Groove” der egentlig på mange måder bekræfter, at Tenderlonious og 22archestra ikke er bange for at udfordre koncepterne hos en moderne jazzelsker. Det her musik ville være stort at opleve live, men under alle omstændigheder er oplevelsen tilpas fysisk og analog til at stuen udmærket går an. På side B fortsætter den hidsige rytmik der giver trommerslager Yussef Dayes noget at arbejde med. Læg mærke til hvordan han bruger sin Hi-Hat.
De fleste melodier på de to vinyler er over 5 minutter lange, og der er derfor relativt god plads til instrumenternes udfoldelse. Det mest fascinerende ved “The Shakedown” er imidlertid at det hele er optaget under én lang otte-timers improviseret session. Der er altså en god grund til at musikerne får så meget plads. Endnu mere imponerende er det derfor også, at rytmedelen er så stram og veludført. Albummet er en stor nydelse der først og fremmest udstiller, hvad der sker, når helt fabelagtige musikere får frit spil i Abbey Roads studier i London sammen med en dygtig tekniker. Dobbeltalbummet er en hyldest til den gamle drum n’ bass, men det er først og fremmest en indføring i moderne jazz når det er allerbedst.
Vinylen
Hele albummet lyder fantastisk. Produktionen er stor og åben og dynamikken er forbilledlig. Der er analoge oplevelser for alle pengene. Lyt indgående til bas og trommer i fx “You Decide” der lukker side C. De små detaljer i instrumenternes lyd er godt fanget i mikrofonerne og det bidrager til et varmere lydbillede. Vinylerne er samtidig tilpas støjsvage, så man ikke skal slås med knas mens man sidder og nærlytter detaljer.
/JacobG
Tenderlonious featuring The 22archestra – The Shakedown
22a 2018
Katalognr: 22a 022
Ingen kommentarer