I bedste pionerånd var Jazzanova fra Tyskland nogle af de første til at kombinere jazz med moderne genrer som hiphop og elektroniske breakbeats. På dette – deres første fuld-længde album med egne numre fra 2002 – bevæger bandet sig ud over de konventionelle grænser inden for jazz og elektronisk musik. Musikken er meget varieret, men det fælles udtryk for de fleste numre, er et optimistisk, vellydende og udfordrende lydbillede. Flere numre er så skævt og uortodokst sat sammen, at det kræver en særligt indsats af lytteren for at følge med. Tag bare “L.O.V.E. And You And I” der starter side A. Et virvar af samples skaber et komplekst univers, som måske bedst kan beskrives som kontrolleret kaos indtil ca. 1:30 minutter inde i nummeret, hvor et tungt hiphop beat samler det hele i en meningsfyldt laid-back – og i øvrigt ekstrem svedig – omgang totaloplevelse. Side A fortsætter over i et af pladens bedste og mest stilrene numre. “No Use feat. Clara Hill” har et lækkert og skævt feel og en dødgod vokal af den tyskfødte sangerinde Clara Hill. Musikken fremkalder en underfundig rytmisk tilfredsstillelse og beatet er bare genialt sat sammen. På side B er især nummeret “Hanazono” virkelig en lækkerbidsken. Her har Jazzanova skabt et billede af lyden fra de tidlige 70’ere igennem samples med fløjte, vibrafon og klaverharmonier. Lyden er stor og indimellem gennemført storbyjazzet.
På side C fortsætter den komplicerede men lækre rytmik og man er aldrig overladt til kedsomhed. Der er fart på og Jazzanova er ikke bange for breakbeats og synthesizers. I det hele taget er det en nydelse, at bandet bevidst har gjort sig umage med ikke at lyde ens på nogle numre. På “Keep Falling” er der mere varm og næsten rappende vokal fra den amerikanske spoken word specialist Ursula Rucker sammen med varme synth-harmonier.
Side D og E er måske lige knapt så spændende, men numrene er stadigvæk virkelig vellydende, og hele tiden krydres det rytmiske af stor og elegant lyd fra gruppens synth-katalog. Hele affæren er sådan set et trendsættende tidsbillede og et elektronisk jazz-mesterværk. Gruppens udvidede brug af samples kan måske få nogle lyttere til at holde sig selv tilbage, men hvis man går med på præmissen om, at al lyd i realiteten kan sættes sammen til rytme og harmoni, så vil “In Between” virkelig være en stor oplevelse. Er man ikke til, eller kan man ikke lide elektronisk musik, så kan de tre LP’er, som udgør dette album måske være vejen ind til den verden. Her er i hvert fald muligheden for at lytte til en flok ekstremt kreative menneskers yderst interessante værk. Og skulle man alligevel ikke være til genren, så lyt alligevel alene for produktionen og lydkvalitetens skyld. Det er en top-produktion, der bare lyder perfekt. Der skulle i øvrigt være god mulighed for at anskaffe en ubrugt udgave af albummet, selvom den er fra 2002.
Jazzanova – In Between
Jazzanova Compost Records (JCR) 2002
Katalognr: JCR025-1
Ingen kommentarer